Notopis

Hodnoty, tvary not, notová osnova

  • Tóny zapisujeme notami
    • Délku tónu označujeme tvarem noty
    • Výšku tónu označujeme umístěním noty v notové osnově
    • Barva je dána zvoleným obsazením
    • Rychlosti hry, sílu tónu a způsob přednesu označujeme zvláštními označeními
  • V hudbě užíváme těchto základních hodnot a tvarů not:
  • Noty mají tři části:
    • Hlavička
      • Vyplněná/nevyplněná
    • Nožka
    • Praporec
      • Např.: Jednoduchý, dvojitý, trojitý, čtyřnásobný
  • Následuji-li za sebou několik (osminových>x) not, můžeme praporce nahradit trámcem
    • Pokud je to možné, dáváme trámcům přednost (lépe se čtou)
    • Trámec může být taky jednoduchý, dvojitý atd.
  • Noty píšeme do notových osnov
    • Notová osnova má 5 linek
    • Mezi nimi jsou 4 mezery
    • Můžeme užít i 3 pomocných linek

Jména not, klíče

  • Jména not v osnově určuje znaménko zvané klíč
    • Píše se vždy na začátku osnovy na novém řádku
    • Udává umístění jedné noty
      • Podle ní se řídí pojmenování ostatních
    • V dnešní době se užívá 4 klíčů
      • G klíč (houslový klíč)
        • Určuje $g^1$ na druhé lince
      • F klíč (basový klíč)
        • Určuje $f$ na čtvrté lince
      • C klíč altový
        • Udává umístění $c^1$ na třetí lince
      • C klíč tenorový
        • Určuje postavení noty $c^1$ na čtvrté lince

Pomlky

  • V hudbě mají význam i přestávky a odmlčení
    • Označují se zvláštními značkami - pomlkami (a.k.a pauzy, pomlčky)
    • Dělí se na stejné hodnoty
  • Taktové pomlky
    • Jsou třeba zvláště v orchestrálních skladbách a notových partech jednotlivých nástrojů
  • Césura
    • Krátká pomlčka na konci fráze (ve vokální hudbě též pro nadechnutí, u smyčcových nástrojů pro odsazení smyčce)
    • Značí se drobnou šikmou čarou
  • G.P. - generální pauza
    • Společné odmlčení všech účinkujících (v orchestru)
    • Její délku úrčuje dirigent nebo sbormistr podle hudební souvislosti nebo svého cítění
    • Značí se prostě $\textbf{G.P.}$ nad notovou osnovou
  • Jestliže v orchesrální skladbě o více částech v některé části hudební nástroj vůbec nehraje, píše se v jeho partu k pořadovému číslu této části slovo tacet - “mlčí” (z latiny)

Posuvky

  • Odvozené tóny se značí posuvkami
    • $\bf{\sharp}$
      • Jednoduché zvýšení - tzv. křížek
    • $\bf{𝄪}$
      • Dvojité zvýšení - tzv. dvojkřížek
    • $\bf{\flat}$
      • Jednoduché snížení - tzv.
    • ${\bf{𝄫}}$ (spojené)
      • dvojité snížení - tzv. dvojité bé
    • Příklady
  • Platnost posuvky ruší odrážka - $\bold{\natural}$
    • Platnost dvojkřížku ruší dvojitá odrážka $\bold{\natural \natural}$
    • Když má dvojitém snížení/zvýšení nastoupit jednoduché zvýšení/snížení, píšeme $\bold{\natural \sharp}$ / $\bold{\natural \flat}$
  • Posuvky v notách platí vždy pro jeden takt
    • Výjímka platí u těch, co jsou předepsány na začátku každé skladby u řádku, které udávají předznamenání tóniny - viz kapitola

Dělení a prodlužování not a pomlk

  • Hlavní a pravidelný způsob dělení not spočívá v dělení na dvě poloviny
  • Nicméně známe i dělení na 3 stejné díly
    • Skupina 3 not, která vzniká dělením tímto dělením se říká triola
      • Vypisuje se třemi notami stejné hodnoty, jakou by měli dvě noty
      • Píše se u nich vždy trojka (podle potřeby pod svorkou, dříve pod obloučkem)
      • Dvě noty trioly mohou být spojené v notu dvojnásobnou
    • V některých taktech se primárně užívá triola, dojde-li tam ke změně na dvoupolovinové dělení vzniká duola
      • Podobně se značí i jakékoliv početnější skupiny (kvintoly, sextoly, septoly, kvartoly,…)
  • Ligatura
    • Prodloužení noty spojením dvou nebo více not obloučkem
    • Může spojovat noty libovolných hodnot
    • Uplatňuje se zvláště při prodlužování tónů přes taktové čáry
  • Tečka vpravo u noty
    • Prodlužuje notu o polovinu její hodnoty
    • Dvě tečky prodlužují o čtvrtinu její hodnoty
    • Funguje i na pomlky
  • Koruna (fermata)
    • Protažení tónu na delší dobu než udává nota
    • Píše se pod nebo nad notou
    • Podle interpretova cítění (normálně přibližně o polovinu hodnoty)
      • Nicméně skladatel může délku blíže určit připojením slova brevis (krátká) nebo longa (dlouhá)
    • Koruna nad pomlkou, césurou nebo taktovou čárkou označuje libovolně dlouhou pomlku
  • Notopis se stále vyvijí, přidávají se nové prvky a od některých se upouští