Přednesová a jiná označení

Italské názvosloví

  • Mnohé hudební jevy a pojmy se označují italskými názvy

Italské názvy tónů a posuvek

  • c d e f g a = do re mi fa sol la
  • snížení = bemolle (např.: re bemolle)
  • zvýšení = diesis (např.: fa diesis)
  • h = si bequadre
  • hes/b = si bemolle
  • dvojité snížení/zvýšení = doppio (např.: sol doppio bemolle)
  • dur = Maggiore
  • mol = Minore

Tempo, tempová označení, metronom

  • Tempo
    • = Rychlost jakou se skladba hraje
    • Určuje se tempovým označením ve sklabě
    • Zcela přesné tempo udává metronom
      • Př.: ${\large{♩} = 80 \space \text{M}}$
          1. Kolik je časový úsek mezi údery metronomu
          1. Počet úderů za minutu
    • Agogika
      • = Pohybová vláčnost, odchylak od strojově přesného tempa
      • Při reprodukci skladby ji interpret provadí dle svého vkusu
  • Přibližně se tempo a změny tempa označují slovními výrazi
  • Mezinárodně platné jsou italské názvy

Tempová označení

  • Velmi pomalé tempo
    • 40 - grave
      • Vážně, těžce
    • 44 - largo
      • Široce
    • 50 - lauto
      • Rozvláčně, zdlouha
    • 54 - adagio
      • Pomalu, zvolna
    • 60 - larghetto
      • Poněkud široce
    • lentissimo, adagissimo
      • Co nejpomaleji
  • Nepříliš pomalé tempo
    • 63 - andate
      • Volně rukou
    • 69 - andatino
      • Trochu rychlejší než andate
    • 76 - sostenuto
      • Zdržovaně
    • 80 - conmodo
      • Pohodlně
    • 84 - maestose
      • Důstojně, velebně, majestátně
  • Středově mírné tempo
    • 88 - moderato
      • Mírně
    • 106 - allegreto
      • Poněkud vesele, méně rychle
    • 120 - animato, animando
      • Oživeně
    • con moto
      • Hybně
  • Rychlé tempo
    • allegreto moderato
      • Mírně rychle
    • 132 allegro
      • Vesele, rychle
    • 144 allegro assai
      • Značně rychle
  • Velmi rychlé tempo
    • 152 - allegro vivace
      • Rychle a živě
    • veloce
      • Rychle
    • 160 vivace, vivo
      • Živě
    • 184 presto
      • Rychle, úprkem
    • molto presto
      • Velmi rychle
    • molto vivace
      • Velmi živě
    • 208 prestissimo
      • Co nejrychleji
  • Při změně taktu je třeba uvést, jestli se nemění tempo
    • => L’iseso temo
      • = Stejným tempem, ale v jiném taktu
  • Uvádí se i označení v notách, pokud se např. čtvrtka rovná v novém taktu půlce
    • Má-li se po změněném tempu navrátit zase do původního tempa píse se Tempo prime/Tempo I

Označení změn tempa

  • Náhle změny tempa
    • doppio movimento
      • Dvojnásob rychle
    • animato
      • Oživeněji
    • meno
      • Pomaleji
    • meno masso, poco meno
      • Trochu zpomalit
  • Postupné zrychlování
    • accelerando
      • Znenáhla zrychlovat
        • Často i zesilovat
    • poco a poco animato
      • Oživovat více a více
    • stringendo
      • Naléhavěji, zrychlovat
  • Postupné zpomalování
    • ritardando, rit
      • Zvolňovat
    • ritenuto, rallentando
      • Postupně zpomalovat
    • diminuendo
      • Zpomalovat a zároveň zeslabovat
  • Dopňující výrazy
    • simile
      • Podobně
    • ma non troppo
      • Ale ne příliš
    • molto
      • Velmo
    • più
      • Více
    • non tanto
      • Ne tolik
    • un poco
      • Poněkud
    • senza
      • Bez
  • Návrat do původního tempa se označuje výrazem a tempo
  • Výrazy dávající interpretpovi volnost v tempu
    • rubato
      • Neklidně, trhavě
    • a piacere, ad libitum
      • Dle libosti

Dynamika a dynamická znaménka

Dynamika

  • = Síla (hlasitost) přednesu hudby
  • Dynamická znaménka
    • = určují sílu ve všech možných provedeních
    • Grafické značky a české
    • italské slovní výrazy a jejich zkratky
  • Zrychlení bývá spojeno se zesilovaním
    • Zpomalování se zeslabováním

Dynamická označení

  • Základní dynamická označení
    • ppp - piano pianissimo
      • Co nejslaběji
    • pp - pianissimo
      • Velmi slabě
    • p - piano
      • Slabě
    • mp - mezzopiano
      • Středně slabě
    • mf - mezzoforte
      • Středně silně
    • f - forte
      • Silně
    • ff - fortissimo
      • Více silně
    • fff - forte fortissimo
      • Co nejsilněji
  • Doplňující označení
    • sempre
      • Stále
    • sempre forte
      • Stále silou
    • con tutta la forza
      • S veškerou silou

Postupná změna dynamiky

  • crescendo, cresc.
    • Zesilovat
    • Značí se zobákem pod osnovou:
  • decrescendo, desc. (/diminando, dimin., dim.)
    • Zeslabovat
    • Značí se zobákem pod osnovou:
  • poco a poco crescendo
    • Pomalu a postupně zrychlovat
  • estinto
    • Zhásinavě
  • smorzando, morende
    • Zmíravě
  • perdenesi
    • Vytratit, do ztraceno
  • calande
    • S úbývající rychlostí a silou
  • Náhlá měna tempa se označuje slovem subito (= náhle)
    • Např. subito f, subito p
  • Zkratka fp (fortepiano) znamená zdůraznit první notu nebo její začátek a přejít do piana
  • Pořádí značek přízvuků od nejslabších po nejsilnější
    • $>$
    • $\wedge$
    • $sf$ (/ $stz$)
      • storzando
    • $rsfz$
      • rinforzando
    • $sffz$
      • stozatissimo
  • Vyniknutí melodie v určitém hlasu nad ostatními tóny
    • esspremiro
      • Výrazně
    • marcato
      • Důrazně
    • ben marcato il baso
      • Bas důrazně
    • ben
      • Dobře

Označení různého způsobu zpěvu a hry

  • V notách nacházíme pokyny, jak se má dané místo interpretovat
    • Některé označení jsou všeobecná, některá jen pro některé nástroje
  • Legato
    • V překladu vázaně
    • Tóny se hrají těsně za sebou bez mezer
    • Na smyčcových nástrojů jedním zpěvem, u zpěvu/dechovýcg nástrojů na jeden nádech
    • Značí se obloučkem nad notou spojující různé noty
  • Staccato
    • V překladu krátce, oddělovaně
    • Tóny v melodii se hrají krátce a vznikají mezi nimi mezery
    • Značí se tečkou nad nebo pod notou
      • Ostré staccato se značí klínkem
      • Nepříliš ostré staccato se značí vodorovnou čarou na nebo pod staccatem tečkou
  • Tenuto
    • Plné vydržení noty s malým přízvukem
    • Nad nebo pod notou se píše vodorovná zkratka ten
  • Legatissimo
    • Co nejslabší legato
  • Staccatisimo
    • Velmi ostré staccato
  • glissando, gliss.
    • Sklouznutí z jednoho tónu na druhý
      • Přičemž výška se mění plynule
    • Čárkou nebo vlnovkou spojující dva různé tóny
  • Ad libitum, ad. lib
    • Podle libosti, hráč může hrát dané místo tempově uvolněne
    • V orchestru, když některý nástroj hrát může nebo nemusí
  • Ossia
    • = Také
    • Když skladatel napíše určité těžce hratelné místo ještě jednou ve zkrácené úpravě
    • Píše se nad původním znění nebo spodní okraj stránky
  • Attaca
    • = Pokračovat, ihned
    • Ve vícedílné skladbě se mezi jednotlivými díly dělá vždy delší pomlka
      • Je-li třeb a hrát sousední díly bezprostředně za sebou píše se na konci prvého z nich attaca
  • Con sordino
    • = S dusítkem
    • K dosažení zastřeného a přidušeného tónu se u některých nástrojů používá dusítko
    • senza sordino/sord.
      • Bez dusítka, odložení dusítka a návrat k normálnímu způsobu hry
  • Pizzicato, pizz.
    • Drnkání prsty o struny na smyčcových nástrojů
    • arco - návrat do původního stavu
  • Vibrato
    • Vibrato = chvějivý tón, co vzniká střídáním dvou výšek
  • Tremolo
    • Rychlé opakování tónu či skupin tónů

Fráze, frázování

  • Melodie se dělí na kratší úseky zahrnující několik málo taktů
  • Frázování
    • = Členění přednesu melodie na fráze
  • Fráze se obvykle hrají jako legato a značí se obloučkem spojující noty ve frázi jako u legata

Melodické ozdoby

  • = Tóny nebo skupinky tónů, které doplňují melodii (=ozdobují ji)
  • V notaci se značí drobnými notami nebo zvláštními značkami
    • Dnes už se často píšou v běžných notách
  • Je osm základních melodických ozdob:
  • Příraz
    • = Tón, který nastupuje před hlavním tónem a o něco jej zkracuje
      • Někde je tón sousední někdy vzdálenější
      • Přízvuk zůstává na tónu hlavním
    • Značí se malou přeškrtnutou osminkovou notou, která je s hlavní notou obvykle spojena obloučkem
    • Ve vícehlasu nastupuje zároveň s ostatními notami
  • Odraz
    • = Stejný, jako příaz jen nastupuje, pokud možno, co nejtěsněji za notou
  • Skupinka (přírazná/odrazná)
    • Dvě nebo více not na způsob přírazu
    • Značí se šestnáctinkovými notami, ač se často hraje rychleji
  • Obal (přírazný/odrazný)
    • = Zvláštní skupinka tónů, která “obaluje” tón hlavní vrchním a spodním sousedním tónem
    • Jde takto: vrchní tón -> hlavní tón -> spodní tón -> hlavní tón (s přízvukem)
    • Někdy nastupuje mezi 2 sousedními hlavními tóny a podobá se odrazné skupincem, bez přízvuku
    • Značí se znaménkem:
      • Doplněno posvkami pro vrchní a spodní tón, když třeba
      • Buď nad příslušnou notou (přírazný nebo mezi 2 notami)
  • Trylek
    • = Rychlé střídání hlavního tónu se svrchním a sousedním (v poměru celého tónu nebo půltónu) po celou psnaou dobu trvání hlavního tónu
    • Obvykle začíná trylek přízvučným hlavním tónem
      • Může být obohacem přírazem či přírazovou skupinkou
    • Závěr trylku tvoří opět hlavní tón, někdy s odraznou skupinkou
    • Značí se zkratkou tr nadepsanou nad notou
      • Delší trylky se značí vlnovkou
    • Může být i dvojitý nebo trojitý
    • Rychlost střídání tónů v trylku závisí hlavně na slohu skladby
  • Nátryl
    • = Kratičký tryle
    • Hlavní tón (s přízvukem) -> vrchní vedlejší tón -> hlavní tón
    • Značí se touto vlnovkou nad notou
  • Mordent (náraz)
    • Značí se proškrtnutou značkou nátryky
  • Opora
    • Look it up
    • Jen ve starých notách
  • Pozor na přízvuky

Označení nálady a výrazu přednesu

  • Důležité výrazové prostředky, v tempu i dynamice:
    • Kontrast
    • Gradace
    • Agogika
    • -> pomocí těchto prostředků se dá vyjádřit určitá nálada
  • Pochází hlavně z romantismu, ve starší době vzácněji
  • Např.: adolorato (bolestně), con affeto (náruživě)…
  • V notovém zápisu skladeb se často spojují -> jedno upřesňuje druhé

Zkratky notopisu a některé další značky

  • V hudebních skladbách se některé prvky často opakují
    • Abychom nemuseli opakující část v notách znovu vypisovat, používáme zkratek, značek atd.
  • Opakování téhož tónu
    • Napíšeme notu větší hodnoty a její nožku přeškrtneme tolika příčkami, kolik praporců by měla mít opakovaná nota
  • Tremolo
  • Opakování skupiny tónů
  • Repetice
    • Značí opakování větších částí skladby
    • Jestliže má opakovaná část hudby jiný závěr, značí se rozdílné takty svorkou s číslem
      • 1 - prima volta
      • 2 - seconda volta
  • Existují i jiné zkratky např.: D.C. atd.
  • Arpeggio
    • Tóny akordu se nehrají současně, ale rychle po sobě zdola nahoru
    • Značí se kolmou vlnovkou před akordem
    • V některých skladbách lze určitou část skladby vynechat
      • K označení takové části se používá slovo vide
        • vi= na začátku úseku, =de na konci úseku
    • Pro noty příliš hluboké/vysoké pro které by bylo třeba moc pomocných linek, můžeme je jednodušeji přesunou o oktávu výš/níž pomocí zvláštní značky: osmička nad/pod osnovou a od nich vodorovná tečkovaná čára označující úsek not
      • Platí jen pro noty v jedné osnově